Čo je detská participácia a prečo je dôležitá od raného detstva

Nezaradené - 3. júla 2025

Čo je detská participácia a prečo je dôležitá od raného detstva

Pochopenie vzťahového prístupu k počúvaniu malých detí založeného na právach

Aj keď ste nikdy nepočuli pojem detská participácia, je pravdepodobné, že ste ju už praktizovali. Či už ste rodič, ktorý dáva dieťaťu možnosť výberu jedla, pedagóg, ktorý vyzýva deti, aby spoluvytvárali rutinu v triede alebo komunitný pracovník, ktorý konzultuje s mladými ľuďmi miestne priestory, podporujete participáciu. Kľúčom je uvedomiť si to – a naučiť sa, ako to robiť vedomejšie, inkluzívnejšie a zmysluplnejšie.

Participácia detí sa vzťahuje na právo detí byť vypočuté a zúčastňovať sa na rozhodnutiach, ktoré ovplyvňujú ich životy. Vychádza z článku 12 Dohovoru OSN o právach dieťaťa a uznáva deti ako aktívnych a schopných sociálnych aktérov od okamihu ich narodenia¹.

Nejde len o to, aby sme sa detí pýtali na ich názor. Ide o vytvorenie priestoru, kde sa môžu vyjadriť spôsobom, ktorý zodpovedá ich veku a schopnostiam, o zabezpečenie toho, aby bol ich hlas braný vážne a o to, aby mali možnosť sledovať, ako ich zapojenie ovplyvňuje dosahované výsledky². Modely ako Hartov rebrík participácie a Lundyho rámec pomáhajú rozlišovať medzi symbolickými gestami a skutočne zmysluplným zapojením³.

V ranom detstve môže participácia vyzerať tak, že si batoľatá vyberú rozprávkové knihy; predškoláci sa zase môžu vyjadriť k pravidlám triedy prostredníctvom kresieb alebo fotografií⁴. Deti sa vyjadrujú hrou, pohybom, umením a neverbálnymi signálmi – a keď sa naučíme počúvať týmito spôsobmi, od základu si budujeme dôveru, spolupatričnosť a schopnosť konať⁵.

Výskum ukazuje, že participácia detí posilňuje ich kognitívny vývoj, emocionálnu pohodu a sociálne zručnosti. Stávajú sa sebavedomejšími, odolnejšími a schopnejšími kriticky myslieť⁶. Participácia tiež chráni deti tým, že im vytvára väčší priestor na vyjadrenie obáv. Zároveň ich pripravuje na aktívne občianstvo tým, že ich učí rešpektu, spolupráci a spoločnej zodpovednosti⁷.

Na inklúzii a rovnosti záleží

Hoci je participácia právom všetkých detí, nie všetky majú rovnaké príležitosti na jej uplatnenie. Deti so zdravotným postihnutím, deti z rodín s nízkymi príjmami, deti z menšinového prostredia alebo deti migrantov a utečencov, no aj veľmi malé deti často čelia systémovým prekážkam, ktoré im bránia byť vypočuté. Tradičné metódy zapojenia môžu neúmyselne vylúčiť tie deti, ktoré nepoužívajú verbálny jazyk alebo ktoré žijú v nestabilnom prostredí alebo v prostredí s nedostatočnými zdrojmi⁸.

Inklúzia si vyžaduje viac než len dobré úmysly. Vyžaduje si používať komunikačné nástroje, ako sú vizuálne pomôcky, posunková reč a metódy založené na hre. Je nevyhnutné vytvoriť na ňu bezpečný priestor, kde sa deti cítia rešpektované a kde sa uznáva ich kultúrna a individuálna identita. Participácia (alebo inak povedané účasť) musí byť prispôsobená vývojovému štádiu dieťaťa, jeho schopnostiam a životným skúsenostiam⁹.

Z výskumu napríklad vyplýva, že hra, rozprávanie príbehov a tvorivé vyjadrovanie sú silnými nástrojmi na podporu zmysluplnej participácie neverbálnych alebo veľmi malých detí¹⁰. Podobne projekty, ktoré zahŕňajú deti migrantov a utečencov alebo deti z nedostatočne zastúpených komunít, sú najefektívnejšie, ak využívajú prístupy zohľadňujúce traumu, sú kultúrne relevantné a viacjazyčné¹¹.

Skutočná participácia znamená vytvárať prostredie, v ktorom sa každé dieťa – nielen to najvýrečnejšie alebo najsebavedomejšie – môže podeliť o svoje názory a formovať svoj svet. Tu sa stretáva spravodlivosť s praxou.

Spoločná zodpovednosť

Dospelí zohrávajú v celom procese dôležitú úlohu. Participácia neznamená, že necháme deti robiť všetky rozhodnutia. Znamená, že ich starostlivo vedieme a zároveň im ponúkame priestor na rast. Mnohí dospelí to už robia inštinktívne. Ak však k účasti detí pristupujeme vedome a štruktúrovane, výsledky sa zlepšujú – nielen pre deti, ale aj pre celú spoločnosť¹².

Bez ohľadu na to, či pracujete v oblasti vzdelávania, zdravotníctva, v sociálnom sektore alebo v politike, uznanie významu a podpora participácie detí pomáha vytvárať spravodlivejšie a inkluzívnejšie prostredie. Participácia nie je niečo navyše – je to spôsob práce, ktorý rešpektuje práva detí a obohacuje skúsenosti všetkých.

Viac sa o tejto téme dozviete napríklad z tých zdrojov:

✔︎ Listening to Young Children: The Mosaic Approach – Clark & Moss (2011)

✔︎ Pathways to Participation – Shier (2001)

✔︎ Children’s Participation in Early Childhood Education – Correia et al. (2021)

✔︎ Handbook of Children and Young People’s Participation – Percy-Smith & Thomas (2010)

✔︎ Toolkit and Tip Sheet for including children from birth to 5 years in participation in decision-making – Hub na nÓg and DCEDIY (2024)

Poznámky pod čiarou

  1. Organizácia Spojených Národov. (1989). Dohovor o právach dieťaťa, Článok 12.
  2. Shier, H. (2001). Pathways to participation: Openings, opportunities and obligations. Children & Society, 15(2), 107–117.
  3. Hart, R. (1992). Children’s participation: From tokenism to citizenship. UNICEF; Lundy, L. (2007). British Educational Research Journal, 33(6), 927–942.
  4. Clark, A., & Moss, P. (2011). Listening to young children: The Mosaic approach. National Children’s Bureau.
  5. Horgan, D. (2024). A Literature Review on Methodologies for Consulting with Children Aged Birth to 5 Years.
  6. Brooker, L. (2017). Learning to play, or playing to learn? Routledge.
  7. Lansdown, G. (2010). The realisation of children’s rights: Participation and protection. UNICEF Innocenti.
  8. Theobald, M., Danby, S., & Ailwood, J. (2011). Australasian Journal of Early Childhood, 36(3), 19–26.
  9. Clark, A., & Moss, P. (2011); Clark, A. (2017). Space, place and children’s participation. Routledge.
  10. Clark, A. (2017); Brooker, L. (2017).
  11. Percy-Smith, B., & Thomas, N. (2010). Handbook of Children and Young People’s Participation. Routledge.
  12. Pascal, C., & Bertram, T. (2012). EECERJ, 20(4), 477–492.

O iniciatíve Toy for Participation

TOY for Participation je európska iniciatíva spolufinancovaná Európskou komisiou a vedená ICDI. Spolupracujú v nej partneri z 8 krajín s cieľom podporiť právo malých detí na participáciu. Spoločne sme prostredníctvom viac ako 40 hračkárnic (Play Hubs) oslovili viac ako 40 000 detí a rodín; ďalšie hračkárnice ešte pribudnú. Viac informácií o projekte a partneroch nájdete na webovej stránke: https://www.reyn.eu/toy4inclusion/toy-for-participation/.

Share This Post!

sk_SKSK