Prečo sú mäkké zručnosti kľúčom ku kvalitnému predprimárnemu vzdelávaniu

Nezaradené - 17. mája 2025

Prečo sú mäkké zručnosti kľúčom ku kvalitnému predprimárnemu vzdelávaniu

Erasmus+ projekt: Soft Skills for High Quality Education
Publikované: jún 2024

🌱 Čo robí učiteľa nielen efektívnym, ale aj inšpiratívnym?

V predprimárnom vzdelávaní nejde len o to, čo učitelia vedia. Dôležité je aj to, ako sa vedia spojiť – s deťmi, s rodičmi a so svojimi kolegami.

Schopnosť počúvať, budovať dôveru, riešiť konflikty a viesť s empatiou – to sú kľúčové, no často prehliadané zložky kvalitného pedagogického líderstva. Nazývame ich mäkké zručnosti, a práve tie tvoria základ ľudsky orientovaného a funkčného vzdelávania.

„Mäkké zručnosti nie sú niečo navyše. Sú nevyhnutné.“
– Partner projektu, Slovinsko

Prečo sa zameriavame na mäkké zručnosti?

Tento projekt Erasmus+ vychádza z presvedčenia, že mäkké líderstvo je nevyhnutným predpokladom kvalitného predprimárneho vzdelávania. Zameriavame sa najmä na podporu lídrov učiteľských podporných skupín (TSLG) – teda skupín pedagógov, ktorí sa pravidelne stretávajú, aby spoločne reflektovali a zlepšovali svoju prax.

Mnohí lídri týchto skupín sa však na svoju úlohu necítia pripravení. Možno vedia, ako technicky zorganizovať stretnutie, no často zápasia s tým, ako:

  • Podporiť rovnomernú participáciu členov
  • Zvládnuť napätie a citlivé situácie
  • Aktívne a reflektívne počúvať
  • Vytvoriť bezpečné a dôverné prostredie

Náš projekt reaguje práve na tieto potreby.

Čo robíme

Projekt Soft Skills for High Quality Education prepája partnerov zo Slovenska, Slovinska, Chorvátska a Estónska. Spoločne plánujeme:

  • Realizovať národné výskumy o potrebách lídrov TSLG
  • Vypracovať spoločný tréningový rámec pre rozvoj mäkkých zručností
  • Vytvoriť praktickú a viacjazyčnú sadu nástrojov (Toolbox) s rôznymi technikami, videami a podnetmi na reflexiu
  • Vybudovať medzinárodnú odbornú učiacu sa komunitu lídrov
  • Zverejniť všetky výstupy cez ISSA Knowledge Hub

V súčasnosti sa nachádzame v prípravnej fáze – partneri realizujú rozhovory, fokusové skupiny a zber údajov v materských školách.

Čo sme doteraz zistili

Prvé zistenia potvrdzujú to, čo mnohí z nás tušili:

  • Lídri sa často cítia vo svojej úlohe osamelo
  • Chýbajú im štruktúrované príležitosti na rozvoj facilitačných zručností
  • Často čelia emočným a komunikačných výzvam
  • Majú silnú motiváciu rozvíjať mäkké zručnosti – no chýbajú im dostupné nástroje

Tieto zistenia priamo ovplyvňujú tvorbu tréningového programu a metodických materiálov, ktoré pripravujeme.

Čo nás čaká ďalej

V priebehu nasledujúceho roka plánujeme:

  • Finalizovať tréningový rámec na rozvoj mäkkých zručností
  • Pripraviť a zrealizovať Tréning trénerov (ToT) pre národných partnerov projektu v chorvátskom Záhrebe
  • Spustiť pilotné testovanie tréningov v materských školách
  • Zverejniť prvé moduly z pripravovanej sady nástroj
  • Uskutočniť prvé stretnutia medzinárodného profesijného spoločenstva (iPLC)

Naším cieľom je vytvárať trvalú zmenu – posilniť lídrov tak, aby dokázali nielen riadiť tím, ale aj podporovať jeho rast a inkluzívne nastavenie.

Zostaňte s nami v kontakte

Pozývame vás, aby ste nás sledovali a boli súčasťou tejto cesty.

Share This Post!

sk_SKSK