Prečo sú mäkké zručnosti kľúčom ku kvalitnému predprimárnemu vzdelávaniu
Erasmus+ projekt: Soft Skills for High Quality Education
Publikované: jún 2024
🌱 Čo robí učiteľa nielen efektívnym, ale aj inšpiratívnym?
V predprimárnom vzdelávaní nejde len o to, čo učitelia vedia. Dôležité je aj to, ako sa vedia spojiť – s deťmi, s rodičmi a so svojimi kolegami.
Schopnosť počúvať, budovať dôveru, riešiť konflikty a viesť s empatiou – to sú kľúčové, no často prehliadané zložky kvalitného pedagogického líderstva. Nazývame ich mäkké zručnosti, a práve tie tvoria základ ľudsky orientovaného a funkčného vzdelávania.
„Mäkké zručnosti nie sú niečo navyše. Sú nevyhnutné.“
– Partner projektu, Slovinsko
Prečo sa zameriavame na mäkké zručnosti?
Tento projekt Erasmus+ vychádza z presvedčenia, že mäkké líderstvo je nevyhnutným predpokladom kvalitného predprimárneho vzdelávania. Zameriavame sa najmä na podporu lídrov učiteľských podporných skupín (TSLG) – teda skupín pedagógov, ktorí sa pravidelne stretávajú, aby spoločne reflektovali a zlepšovali svoju prax.
Mnohí lídri týchto skupín sa však na svoju úlohu necítia pripravení. Možno vedia, ako technicky zorganizovať stretnutie, no často zápasia s tým, ako:
- Podporiť rovnomernú participáciu členov
- Zvládnuť napätie a citlivé situácie
- Aktívne a reflektívne počúvať
- Vytvoriť bezpečné a dôverné prostredie
Náš projekt reaguje práve na tieto potreby.
Čo robíme
Projekt Soft Skills for High Quality Education prepája partnerov zo Slovenska, Slovinska, Chorvátska a Estónska. Spoločne plánujeme:
- Realizovať národné výskumy o potrebách lídrov TSLG
- Vypracovať spoločný tréningový rámec pre rozvoj mäkkých zručností
- Vytvoriť praktickú a viacjazyčnú sadu nástrojov (Toolbox) s rôznymi technikami, videami a podnetmi na reflexiu
- Vybudovať medzinárodnú odbornú učiacu sa komunitu lídrov
- Zverejniť všetky výstupy cez ISSA Knowledge Hub
V súčasnosti sa nachádzame v prípravnej fáze – partneri realizujú rozhovory, fokusové skupiny a zber údajov v materských školách.
Čo sme doteraz zistili
Prvé zistenia potvrdzujú to, čo mnohí z nás tušili:
- Lídri sa často cítia vo svojej úlohe osamelo
- Chýbajú im štruktúrované príležitosti na rozvoj facilitačných zručností
- Často čelia emočným a komunikačných výzvam
- Majú silnú motiváciu rozvíjať mäkké zručnosti – no chýbajú im dostupné nástroje
Tieto zistenia priamo ovplyvňujú tvorbu tréningového programu a metodických materiálov, ktoré pripravujeme.
Čo nás čaká ďalej
V priebehu nasledujúceho roka plánujeme:
- Finalizovať tréningový rámec na rozvoj mäkkých zručností
- Pripraviť a zrealizovať Tréning trénerov (ToT) pre národných partnerov projektu v chorvátskom Záhrebe
- Spustiť pilotné testovanie tréningov v materských školách
- Zverejniť prvé moduly z pripravovanej sady nástroj
- Uskutočniť prvé stretnutia medzinárodného profesijného spoločenstva (iPLC)
Naším cieľom je vytvárať trvalú zmenu – posilniť lídrov tak, aby dokázali nielen riadiť tím, ale aj podporovať jeho rast a inkluzívne nastavenie.
Zostaňte s nami v kontakte
Pozývame vás, aby ste nás sledovali a boli súčasťou tejto cesty.